אם נכנסתם לחנות תכשיטים ושמעתם את המוכר ממליץ ללקוחות על ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים ואמרתם לעצמכם: מה?? בטח התכשיטים בחנות הזו עשויים ממתכת כסף זולה שדורשת ניקוי, טעות בידכם! האמת היא בדיוק הפוכה. דווקא העובדה שתכשיט הכסף משחיר היא ההוכחה שמדובר במתכת מכסף אמיתי בדרגת הטוהר הגבוהה ביותר.

במאמר זה נעסוק בשאלה מדוע כלי הכסף משחירים ונדבר על ניקוי כלי כסף עם סבון לכלים ושיטות נוספות לניקוי התכשיטים.

 

ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – למה הכסף משחיר ולמה צריך לנקות אותו?

 מתכת הכסף היא מתכת טבעית שאותה חוצבים מהאדמה, אך קשה לייצר ולעבד תכשיטים ממתכת כסף טבעית, ולכן מערבבים את המתכת הטהורה עם מתכות נוספות אשר יוצרות סגסוגת, סגסוגת הנוטה להשחיר בשל מגע התכשיט עם זיעת הגוף ובשל המגע עם החמצן המצוי באוויר.

ככל שאחוז הכסף בסגסוגת גבוה יותר, כך היא נחשבת ליוקרתית יותר. לדוגמה: שרשרת נחש כסף כפולה העשויה ממתכת כסף 925, דרגת הטוהר הגבוהה ביותר במתכות המעובדות , תעלה יותר מאשר שרשרת העשויה מסגסוגת כסף 835, סגסוגת שבה אחוז הכסף הטהור נמוך יותר.

רוצים להכיר את הדרגות דרגות הטוהר בתכשיטי הכסף, בואו לקרוא את המאמר הבא: מתכת כסף סטרלינג 925.

ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – למה דווקא עם סבון כלים?

הדרך הטובה  ביותר לנקות תכשיטי כסף בכל דרגת טוהר היא ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים, ובמיוחד כאשר התכשיט משובץ באבני חן, שכן חומר הניקוי לא יפגע במתכת הכסף וגם לא באבן החן המשובצת בתכשיט.

ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – איך מנקים?

בשלב הראשון הכינו את החומרים והכלים הבאים: מים חמים, סבון כלים עדין, שתי קערות, מברשת שיניים עם סיבים רכים, מטלית מיקרופייבר ומגבת קטנה.

בשלב הבא חממו מעט מים ושפכו את המים החמים לשתי קערות נפרדות, באחת הקערות שימו מעט סבון כלים. כעת טבלו את מברשת השיניים בתוך הקערה עם סבון הכלים, ושפשפו בעדינות את התכשיט.

בשלב הבא טבלו את התכשיט בקערת המים השנייה וייבשו במגבת. 

ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – עוד דרך לניקוי התכשיטים עם סבון כלים:

חממו מים חמים. קחו קערה, שפכו לתוכה את המים החמים עם מעט סבון נוזלים עדין, כעת השרו בתוך הקערה את התכשיט, הוציאו לאחר מספר דקות וייבשו היטב במגבת. שימו לב: אם יש חריטות בתכשיט, כדאי לנקות את החריצים עם משחת שיניים בעלת סיבים רכים.

 ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – שימו לב מהו הסוג של אבן החן

 כעיקרון לכל אבן חן יש המלצות ניקוי מיוחדות. אבנים עדינות זקוקות למגע עדין כדי לא לגרום להן שריטות ואת האבנים החזקות, כמו יהלומים למשל, לא מומלץ לחשוף לחומרי ניקוי חריפים. בנוסף, כדאי לדעת שיש אבני חן אשר רגישות לחום קיצוני. לכן אל תשתמשו במים לוהטים, חממו את המים לדרגת חום פושרת והקפידו להשתמש בסבון כלים עדין שמתאים לכל הסוגים של אבני החן, גם לאבנים עדינות יותר וגם לאבנים עדינות פחות.

וטיפ שלנו: רגע לפני שאתם מתחילים את התהליך של ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים, עצרו וחשבו, האם אתם בכלל רוצים לנקות את התכשיטים. תתפלאו, אבל יש אנשים שאוהבים דווקא תכשיטי כסף מושחרים. לדעתם, תכשיט כסף מושחר מעניק לתכשיט סגנון ייחודי המזכיר תכשיטי ווינטג’.

ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים – שימו לב: יש שיטות נוספות לניקוי תכשיטי כסף

מלבד השיטה של ניקוי תכשיטי כסף עם סבון כלים יש שיטות נוספות, חלקן שיטות של סבתא וחלקן שיטות של מקצוענים.

אנשי המקצוע מנקים תכשיטי כסף בשיטת המטלית הייעודית, בשיטת הקערה או בשיטה של ניקוי באמצעות מברשת שיניים.

קיימות מספר מטליות ייעודיות מיוחדות לניקוי תכשיטים. מטליות אלו מכילות חומרים עדינים ובעזרת שפשוף קל של התכשיט עם המטלית, הברק והמראה הנקי יחזור לתכשיט.

בשיטת הקערה מרפדים תבנית בנייר אלומיניום, ממלאים אותה במים רותחים בתוספת אבקת סודה לשתייה ומניחים בתוכה את התכשיט. כאשר נייר הכסף מתחיל להשחיר, זה הסימן שהתכשיטים מתנקים. כעת הוציאו אותם וייבשו  אותם בעדינות במגבת יבשה.

דרך נוספת של אנשי המקצוע היא לנקות את תכשיטי הכסף בעזרת משחת שיניים. לוקחים משחת שיניים רגילה, לא מלבינה, ומברשת שיניים בעלת סיבים רכים ומשפשפים בעדינות את התכשיט מכל צד. משאירים את המשחה על התכשיט למשך עשר דקות, שוטפים היטב ומייבשים.

בשיטות של סבתא מנקים את התכשיטים בשיטת תפוח אדמה או בשיטת המלח והחומץ.

בשיטת תפוח האדמה ממלאים סיר במים, מכניסים לתוכן ארבעה תפוחי אדמה ומרתיחים את המים. אחרי שהמים סופגים את העמילן ומקבלים צבע לבן, טובלים בהם מטלית ומשפשפים בה את תכשיט הכסף. לסיום יש לשטוף את התכשיט ולנגב במגבת יבשה.

בשיטת המלח והחומץ – מכניסים את התכשיטים לתוך סיר, מוסיפים שתי כפות סודה לשתייה, כף מלח, כוס חומץ וכוס מים פושרים. ממתינים כעשר דקות, מוציאים ומייבשים היטב.

לסיכום, ניקוי כלי כסף עם סבון כלים – השיטה המומלצת!

יש שיטות שונות של ניקוי כלי כסף, יש שיטות מקצועיות ויש שיטות של סבתא . מבין כל השיטות, ניקוי כלי כסף עם סבון כלים זוהי שיטה מומלצת בשל היותה פחות אגרסיבית ומתאימה לכל דרגות הטוהר של מתכת הכסף ובמיוחד לתכשיטי כסף משובצים באבני חן.