תכשיטי זהב נחשבים לתכשיטים יקרים ויוקרתיים והם תכשיטים על זמניים שתמיד יהיו מבוקשים, אבל רגע לפני שאנחנו רוכשים תכשיטי זהב חשוב לדעת מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן. האם הזהב הלבן פחות יקר מהזהב הצהוב, האם הזהב הלבן הוא זהב אמיתי, האם הוא פחות איכותי ועוד.

במאמר זה נדון נכיר מושגים חשובים בעולם הזהב, ונלמד מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן מבחינת המחיר, האיכות, הביקוש, היופי ועוד.

רגע לפני שנדון בהבדלים שבין הזהב הצהוב והזהב הלבן חשוב להבין מספר מושגים.

הזהב זו מתכת אצילה אשר משמשת, בין השאר, ליצור תכשיטים. בטבע מתכת הזהב מופיעה בצורה טהורה, אך כאשר מעבדים אותה לתכשיטים מוסיפים לה מתכות אחרות.  ערבוב המתכות נקרא בשפה המקצועית סגסוגת.

הקראט הוא מדת הטוהר של מתכת הזהב. רוב התכשיטים המיוצרים בעולם אינם עשויים ממאה אחוז זהב, אלא מסגסוגת של מתכות מסוימות, כאשר המתכת העיקרית בסגסוגת היא הזהב.

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן – חמישה הבדלים שכדאי להכיר

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן: הבדל ראשון: ההבדל בתערובת.

תכשיטי הזהב מורכבים מסגסוגת – תערובת – של זהב עם מתכות נוספות. את הזהב הצהוב מערבבים עם יסודות כמו אבץ, כסף או נחושת ואת הסגסוגת של הזהב הלבן מערבבים עם מתכות כמו פלטינה, ניקל או רדיום, מתכות בצבע לבן כסוף. הגוון של צבע הצהוב, צהוב או לבן, מתקבל בהתאם לתערובת הסגסוגת שממנו הוכן התכשיט.

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן: הבדל שני – על ההבדל במחיר

אין הבדל במחיר בין הזהב הצהוב לזהב הלבן, שני הסוגים של הזהב נחשבים למתכות יקרות והמחיר שלהן זהה כאשר אין הבדל באחוז של הזהב בסגסוגת ולא משנה אם הסגסוגת מכילה זהב לבן או זהב צהוב. רוב תכשיטי הזהב הצהוב והלבן המכילים את אותו מספר של קראט ושוקלים אותו דבר נמכרים במחיר זהה.

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן : הבדל שלישי – על ההבדל באיכות

אין הבדל באיכות בין הזהב הצהוב לבין הזהב הלבן. החומרים השונים שמוסיפים למתכת הזהב ואשר יוצרים את סגסוגת הזהב לא משפיעים על האיכות של התכשיט. מה שמשפיע על איכות התכשיט זה כמות הקראט שלו. ולכן בין תכשיט זהב צהוב המכיל לדוגמא 14 קראט לבין תכשיט זהב לבן המכיל 14 קראט, אין הבדל באיכות.

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן: הבדל רביעי- על ההבדל במראה

כל מי שקונה תכשיט מיד מבחין בהבדל בין זהב צהוב לזהב לבן, ההבדל הבולט הוא בגוון של התכשיט. בתכשיטים מזהב צהוב אפשר להבחין בגוון של התכשיט מאחר שככל שכמות הקראט גבוהה יותר, כך הסגסוגת מקבלת גוון שקרוב יותר לצבע של הזהב הטהור. בתכשיטים העשויים מזהב לבן אין הבדל מאחר שמתכת הרדיום הנמצאת בסגסוגת מעניקה לכולם מראה דומה כמעט ללא קשר לכמות הקראט של הסגסוגת.

מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן: הבדל חמישי – על ההבדל בעיצוב

באופן עקרוני אין הבדלים בעיצוב בין תכשיט העשוי מזהב לבן או מזהב צהוב. לעתים יהיה הבדל בשיבוץ של אבני חן. כאשר מעצבים שרשרת זהב עם פנינה מקובל יותר להשתמש בזהב צהוב או כאשר מעצבים שרשרת מטבע כסף עם מסגרת זהב נוהגים להשתמש בזהב לבן כדי ליצור ניגוד בין צבע הכסף לבין צבע הזהב. כאשר משבצים יהלומים או אבני זירקוניה אפשר לבחור בין זהב צהוב לזהב לבן כאשר בשנים האחרונות הנטייה היא לשבץ אותם בתכשיטים העשויים מזהב לבן.

 לסיכום, מה ההבדל בין זהב צהוב לזהב לבן – ההבדל העיקרי הוא בהרכב הסגסוגת

אין הבדל בין תכשיט המיוצר מזהב צהוב או מזהב לבן באשר למחיר התכשיט או לאיכות התכשיט. ההבדל העיקרי הוא בהרכב הסגסוגת ששמנו מיוצר התכשיט המשפיע על הגוון של הזהב.